Foto: Niels Aarts

Leerlingen in debat met Minister Grapperhaus en Burgemeester Bergman

Maandag heeft het Mondial College, locatie Leuvensbroek, de minister van Justitie en Veiligheid Ferdinand Grapperhaus en Burgemeester van Beuningen Daphne Bergman ontvangen.

Door: Joep Witsiers

NIJMEGEN - De minister werd warm onthaald door de leerlingen, waarvan een groot aantal in Beuningen en Wijchen woont. Grapperhaus beantwoordde in een volle aula met verve de vragen en dilemma's van leerlingen. De leerlingen hadden zich vooraf tijdens de lessen geschiedenis en Nederlands verdiept in de carrière en het beleidsterrein van de minister. Zo kreeg hij vragen over veiligheid, (zwaardere) straffen, terrorisme en drugscriminaliteit. De minister gaf de leerlingen uitgebreid antwoord. Ook werden er enkele persoonlijke dilemma's voorgelegd. Wie zou er kampioen worden - Ajax of PSV? Waarop de minister dacht dat het wel PSV zou worden.

Na de vraag- en antwoordsessie in de aula ging minister Grapperhaus nog een uur lang in discussie met zo'n veertig vwo-leerlingen. Ook de burgemeester van Beuningen Daphne Bergman en die van Wijchen, Hans Verheijen, namen hieraan deel. De leerlingen hadden stellingen voorbereid over het beslissend referendum, de legalisering van softdrugs en privacy versus terrorismebestrijding. Er ontstond ook een discussie over appen op de fiets. "Moet daar straks niet meer op gecontroleerd worden dan nu gebeurt met fietsverlichting?', vroeg één van de leerlingen zich af. "Daar moet zeker steekproefsgewijs op gecontroleerd worden", aldus de beide burgemeesters.
Het slotwoord van de minister aan het leerlingen luidde: "Heel goed dat jullie me hebben uitgenodigd. Blijf áltijd doorvragen, dat is mijn belangrijkste advies!"

Het Mondial college nodigt vaker politici uit, zodat leerlingen hen het hemd van het lijf kunnen vragen. Zo bezocht bijvoorbeeld ook Alexander Pechtold de school tijdens de zogenaamde 'Mondial College Tour' - een eigen variant van het tv-programma College Tour. De school wil leerlingen bijbrengen dat ze niet geïsoleerd in de wereld staan, dat ze elkaar nodig hebben en elkaar beïnvloeden. Nadruk ligt op vaardigheden die dit ondersteunen. Basisvoorwaarde hierbij is respect tonen voor jezelf, de ander en de omgeving.

Meer berichten