De belangstelling voor de opening van het terras was groot. (foto: eigen foto)
De belangstelling voor de opening van het terras was groot. (foto: eigen foto) (Foto: )

Terras Dijkmagazijn geopend

Animo was er genoeg, huisvesting te weinig. Na een project van ruim drie jaar beschikt Het Dijkmagazijn in Beuningen sinds kort over een terras waar voorbijgangers even kunnen uitrusten of informatie over de regio kunnen krijgen.

De aanvraag om alle vergunningen rond te krijgen, duurde zo'n tweeënhalf jaar, maar dit najaar kon er eindelijk gestart worden met de bouw van het terras bij Het Dijkmagazijn. Dit weekend werd het terras feestelijk geopend. Dat gebeurde onder andere met een woordje van voorzitter Cees van Ingen; ook burgemeester Daphne Bergman was aanwezig.

Zij was zeker niet de enige. "Het was een flink gezelschap", blikt William van den Akker, een van de medewerkers, terug. "Er waren een man of tachtig, negentig uit alle geledingen die we kennen. Het terras is bedoeld om onze rol als bezoekerscentrum beter in te kunnen vullen. We hebben twee belangrijke taken: voorlichting richting het onderwijs en het ontvangen van het publiek om hen wegwijs te maken." Het Dijkmagazijn organiseert excursies, workshops en trainingen. Voor die activiteiten wordt veel samengewerkt met andere partijen. "De rol als bezoekerscentrum is evident. Met veel vrijwilligers is het hier zowel binnen als buiten opgeknapt. We hadden al doorlopend mensen die binnenkwamen om te kijken wat er aan de hand was. We zijn echt meer een toelooppunt geworden van wandelaars en fietsers."

De opening duurde van twaalf tot een. "Ik was aangenaam verbaasd over hoeveel belangstelling er was", aldus Van den Akker. "De burgemeester heeft samen met de architect een loper uitgerold die symbool staat voor het groene gebied. Verder hadden we hapjes van wilde planten en verder was het een vrij informeel gebeuren. Als het goed weer is, zit er doorlopend publiek. We beschikken verder ook over een touchscreen waar mensen informatie over de uiterwaarden kunnen krijgen en cultuur-historische informatie kunnen verkrijgen. Met de opbrengst van de Rabobank Clubkascampagne willen we nog meer picknickbanken kopen."

Meer berichten